Späť

Jak vrátit či reklamovat nevhodný dárek

Pridané: 6.3.2016 6:00.00 Počet zobrazení: 5328

06 Marec 2016

Pokud byl dárek zakoupený přes internet, je možné jej vrátit do 14 dnů bez uvedení důvodu. V případě zboží zakoupeného v kamenné prodejně, nejsou prodejci povinni umožnit jejich vrácení nebo výměnu za jiné

Jak vrátit či reklamovat nevhodný dárek

Mnoho událostí je tradičně spojováno s obdarováním blízkých, ať se již jedná o Vánoce, sňatek, narozeniny, svátky nebo jen chuť dárce potěšit svého nejbližšího. Ne vždy je však dobrý úmysl dárců shledán s nadšením, někdy obdarovanému daná věc prostě nesedí, jindy se mu vyloženě nelíbí a občas se i stane, že někdo si přeje některou věc tak moc, že ji dostane dokonce dvakrát. V takovýchto případech pak vyvstává problém, jak s nevhodným darem naložit. Jednou z možností je nechtěným darem podarovat opět někoho jiného - pro ty, kteří se však zajímají, jestli mohou zakoupený dárek vrátit nebo vyměnit za jiný, je určeno následujících pět rad zdarma.

Rady v tomto článku jsou v souladu s novým občanským zákoníkem.


Bezplatná poradna, rada první

Pokud byl dárek zakoupený přes internet, je možné jej vrátit do 14 dnů bez uvedení důvodu

Občanský zákoník stanoví, že kupující má v případě nákupu zboží prostřednictvím prostředků na dálku, čili tedy i v případě internetového nákupu, právo odstoupit od této kupní smlouvy do 14 dnů, a to bez uvedení důvodu a jakékoliv sankce. Pokud prodejce kupujícího o této možnosti neinformuje, prodlužuje se možnost odstoupení na jeden rok a čtrnáct dní ode dne počátku běhu lhůty pro odstoupení. Jestliže se rozhodnete zakoupený výrobek vrátit, oznamte do 14 dnů, resp. tří měsíců prodejci, že odstupujte od smlouvy a domluvte se na způsobu jeho vrácení.

Vzor dokumentu pro odstoupení od smlouvy o koupi (obecně vrácení zboží) přes internet.

Pokud bude vrácené zboží vykazovat podstatné známky opotřebení či bude jinak poničeno, může Vám prodejce vrácenou částku snížit. Pamatujte, že odstoupení není možné v případě nákupu některého zboží, jako jsou dodávané noviny, časopisy, výrobky upravené podle Vašich představ, dále u zboží, které podléhá rychlé zkáze nebo opotřebení, u audio a videonahrávek, u nichž jste porušili originální obal, apod. Vrátit dar může buď dárce, nebo sám obdarovaný, pokud mu dárce předá doklady prokazující koupi. To samozřejmě platí i pro všechny následující uvedené případy.

 

Pravidla při nákupu zboží přes internet“.


Bezplatná poradna, rada druhá

V případě zboží zakoupeného v kamenné prodejně, nejsou prodejci povinni umožnit jejich vrácení nebo výměnu za jiné

Žádný právní předpis nestanoví povinnost prodejce přijmout zpět zboží, které zákazníkovi z různých důvodů nevyhovuje, a to ani v případě nevhodných darů. Je tedy pouze na dobré vůli prodejce, zda Vaší žádosti o výměnu zboží nebo dokonce jeho vrácení, vyhoví. To se však samozřejmě netýká případů vadného zboží, neboť prodávající ručí, že prodávaná věc nevykazuje při převzetí vady a jestliže tomu tak není, má kupující právo na to, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu věc uvedl do stavu odpovídajícího kupní smlouvě, což může v konečném důsledku být i výměna věci nebo právo kupujícího od kupní smlouvy odstoupit, a to v závislosti na povaze reklamované vady a dalších okolnostech.


Bezplatná poradna, rada třetí

Pokud však kamenné prodejny výměnu nebo vrácení peněz garantují, musí požadavku na výměnu dárku nebo jeho vrácení vyhovět

Mnoho obchodníků láká zákazníky před vánočními svátky na možnost vrácení zakoupeného zboží, popřípadě alespoň jeho výměnu. I když k tomuto jednání nejsou prodejci nijak vázáni, jakmile se na této možnosti se zákazníkem dohodnou nebo ji deklarují ve svých obchodních podmínkách či faktuře, musí tuto garanci dodržet. To se týká i provozovatelů eshopů, kteří naopak mohou nabídnout zákazníkům delší lhůtu k vrácení zboží, než je zákonem dána 14 denní. Pokud se však s prodejcem na takovémto postupu dohodnete pouze ústně, je vždy lepší, když si možnost výměny nebo vrácení zboží necháte potvrdit i písemně, například dopsáním na účtenku, apod. Je totiž možné, že v obchodě bude zcela jiný prodávající, který bude zboží odmítat přijmout nebo dokonce přímo ten prodejce, který Vám vrácení dárku slíbil, bude tvrdit, že se k ničemu takovému nezavázal. Jestliže Vám prodávající k výměně nebo vrácení dárku nestanovil lhůtu, je nutné, aby obdarovaný s jeho výměnou nebo vrácení neotálel, je zřejmé, že ochota prodejce vyměnit vánoční dar v červenci, bude mizivá. Pro stav zboží platí to, co pro stav vracejícího zboží nakoupeného přes internet, to znamená, že zboží by mělo být nepoškozené a neopotřebené, přičemž si někteří prodejci mohou přípustnost vrácení zboží nebo jeho výměny za jiné podmiňovat různými způsoby, například ponecháním originálních visaček, apod.

CELÝ ČLÁNEK

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti
Táto stránka je chránená programom reCAPTCHA a spoločnosťou Google. Platia Pravidlá ochrany osobných údajov a Zmluvné podmienky.

Prihlásenie